MLM - wzrost utrzymany


Sektor sprzedaży bezpośredniej, w tym marketingu sieciowego w Polsce, nie poddaje się kryzysowi.


Mamy dane szacunkowe z polskiej branży sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego za rok 2008, które, jak co roku zebrało Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej.

Okazuje się, że branża, jako jedna z nielicznych, pomimo ogólnoświatowego kryzysu, nie poddaje się, a nawet wręcz przeciwnie – odnotowuje systematyczny rozwój.

Rynek sprzedaży bezpośredniej rośnie systematycznie i nieprzerwanie od początku lat dziewięćdziesiątych, stanowiąc znaczące uzupełnienie dla tradycyjnego handlu sklepowego.

Spowolnienie gospodarcze sprzyja branży sprzedaży bezpośredniej i MLM.

Stały wzrost.
  • W trudnych czasach pieniądze wydaje się z rozwagą – mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.
  • Indywidualne podejście do klienta, możliwość uzyskania konsultacji i porady, warunki umożliwiające namysł poprzedzający zakup – to cechy charakterystyczne sprzedaży bezpośredniej, które czynią tę formę sprzedaży atrakcyjną dla konsumentów szczególnie ostrożnych w okresie spowolnienia gospodarczego.
Sprzedaż netto wszystkich przedsiębiorstw sektora na polskim rynku wzrosła w roku 2008 o 5% do 2 miliardów 190 milionów złotych (dane szacunkowe).

W tym samym czasie znacząco zwiększyła się liczba sprzedawców – o blisko 9%, do ponad 752 tys. osób.
Taki wzrost można tłumaczyć między innymi pogłębiającymi się kłopotami na rynku pracy.

Panie wciąż górą.
Wśród sprzedawców, z których olbrzymia większość to indywidualni przedsiębiorcy, nadal zdecydowanie przeważają kobiety: stanowią niemal 90% osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej i network marketingu.

Dla około 85% spośród nich sprzedaż bezpośrednia to zajęcie dodatkowe, pozwalające na podreperowanie domowego budżetu.


Sprzedaż netto (w tys. PLN)


Źródło: Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej


Warto przy tym zauważyć, że sprzedaż bezpośrednia jest jedną z niewielu branż, w których nie ma dyskryminacji wiekowej.

Szacuje się, że osoby powyżej 50 roku życia stanowią aż jedną czwartą wszystkich sprzedawców w tym kanale dystrybucji w Polsce.

Sprzedaż netto wszystkich przedsiębiorstw sprzedaży bezpośredniej na polskim rynku w roku 2008 to 2 miliardy 190 milionów złotych.
To wzrost o 5% w stosunku do roku 2007.
1 miliard 745 milionów złotych to sprzedaż przedsiębiorstw skupionych w PSSB.


Sprzedawcy bezpośredni

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej


Wciąż najlepiej sprzedają się kosmetyki.
Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że wbrew obiegowym opiniom, przyczyn dominacji wyrobów z tej grupy nie można sprowadzać do tzw. efektu szminki (polega na tym, że w okresie kryzysu konsumenci zwiększają swoje wydatki na kosmetyki, podczas gdy oszczędzają na innych produktach).

Udział kosmetyków w ogólnej sprzedaży sektora systematycznie maleje od kilku lat i ta tendencja się utrzymała. W roku 2008 było to nieco powyżej 70% wobec 74,5% w roku 2007 i aż 85% w roku 2005.

Artykuły gospodarstwa domowego to 16,1% (wzrost o blisko 2% w stosunku do roku 2007), odżywki i artykuły dietetyczne – 8,4% (jednoprocentowy wzrost), ubiory, biżuteria i inne akcesoria mody – 3,2% oraz usługi telekomunikacyjne – 0,8%.


Udział kategorii produktów w sprzedaży sektora

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej



Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej jest członkiem Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej (FEDSA) grupującej krajowe stowarzyszenia z 27 państw europejskich oraz Światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej (WFDSA), w której jest ponad 50 stowarzyszeń krajowych.

Należy także do Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych„Lewiatan”.

Główne cele PSSB to m. in. promocja i stały rozwój tego kanału dystrybucji, podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa o sprzedaży bezpośredniej, wyjaśnianie jej ekonomicznego znaczenia i zalet dla klientów oraz upowszechnianie i stałe monitorowanie przestrzegania zasad „Kodeksu sprzedaży bezpośredniej”.

Stowarzyszenie współpracuje z kilkoma wyższymi uczelniami ekonomicznymi w kraju oraz organizuje coroczny konkurs dla studentów na najlepszą pracę licencjacką i magisterską o sprzedaży bezpośredniej.

Opracowanie: KATARZYNA WAGNER

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz